Morjärvs station

Morjärvs station är en järnvägsstation (trafikplats) på Haparandabanan i Morjärv cirka 73 kilometer från Bodens centralstation och 67 kilometer från Karungi station.

Stationen öppnades 1 augusti 1902 när Haparandabanan öppnades mellan Boden och Morjärv. Den invigdes av civilminister Hjalmar G Westring och ligger i nordvästra delen av Morjärv nära till E10. I december 1910 förlängdes banan till Lappträsk och 1915 var linjen färdig till Haparanda. 1961 öppnades en sidolinje för godstrafik till Kalix.

Den 17 augusti 1992 stängdes stationen för persontrafik. Stationen återöppnades för persontrafik den 13 juni 2000, men stängdes återigen den 20 augusti 2000. 2007 stängdes stationen även för godstrafik och den används därefter endast för genomgående tåg till Kalix och Haparanda. 2012 lades linjen Morjärv–Karungi–Haparanda ned och ersattes av den befintliga sträckan Morjärv–Kalix och en nybyggd järnväg Kalix–Haparanda.

År 2018 beslutade Kalix kommun att stationshuset inte får rivas. Det efter att den dåvarande ägaren, Trafikverket, ville riva stationshuset, då den ej inte längre ansågs strategisk för Trafikverkets verksamhet.

Järnvägen i Morjärv idag

Morjärvsbor protesterar mot uteblivna tågstoppet

Den första april 2021 började Norrtåg sina pendeltågturer mellan Luleå och Haparanda, med stopp i Notviken, vid Sunderby sjukhus, i Boden och i Kalix. Däremot blev det inget stopp i Morjärv, trots att det finns spår. Men morjärvsborna bestämde sig för att protestera och genomförde en coronasäker manifestation den 1 april, samma dag som pendeltåget invigdes. De samlades på stationen inför att tåget skulle passera och höll upp sina plakat. Samtidigt filmades aktiviteten.

– Vi vill få till ett stopp i Morjärv dels för att utveckla bygden och dels av miljömässiga skäl där det är bättre att ta tåget än bilen, säger Lars Bergström, ordförande i Hela Sverige ska leva Norrbotten.

Det nya tåget passerar Morjärv tre gånger per dag i vardera riktningen och ett stopp skulle öppna för pendlingsmöjligheter för Morjärvsborna både till Haparanda och Boden.

– Speciellt nu när det ska startas en verksamhet kring miljövänligt stål i Boden. Den verksamheten kommer att ge 1 500 arbetstillfällen och då är ju Morjärv på pendlingsavstånd. Det blir betydligt lättare att pendla om tåget finns, fortsätter Lars.

Filmen har de lagt upp på Youtube och på olika Facebooksidor. Hur har intresset för er manifestation varit?

– Intresset har varit jättestort både från tidningar och radio. Det var ju på invigningsdagen vi gjorde manifestationen och trots att det var invigningar på de stationer som är med, så bevakades vi av både radio och tidningar. Så vi drunknade inte i de andra, säger Lars.

Har ni fått någon indikation på att er manifestation kommer att lyckas?

– Vi har fått signaler från den regionala kollektivtrafikmyndigheten och från region Norrbotten, samt från Bodens kommun. Bodens kommun säger att de kräver stopp i Morjärv och Nemisel vid nästa upphandling. Regionen säger att de ska jobba för det här och få till stopp i både Morjärv och Nemisel. Regionrådet är även ordförande i den regionala kollektivtrafikmyndigheten så vi räknar med att det så småningom blir stopp i både Nemisel och Morjärv. Det går om man är lite ihärdig och orkar hålla på, säger Lars Bergström.

8 APRIL, 2021 // källa: www.helasverige.se